Pretplata Donacije
sr | fr | en | +
Accéder au menu

VIZIONARSKE SLIKE VLADIMIRA VELIČKOVIĆA

Urlici protiv nasilja

„Go čovek trči kroz noć, to je bez sumnje prva vizija pakla: beg iz univerzuma dana, isključenje čoveka iz njegovih neposrednih uteha, prijateljstva, ljubavi, užitka“. Tako je pesnik Alen Žufroa, evocirajući Veličkovićeve slike, sjajno opisao slikara rođenog u Beogradu 1935.

Kada se danas kaže Beograd, odmah se pomisli na rat i nasilje u bivšoj Jugoslaviji. Na mučenja, lomljenja, tragove krvi, na čerečenja mesa i duhova. I neverovatno je da je slikar na stranicama ove divne knjige, tokom 60-ih i 70-ih godina poput vizionara osetio tragediju koja će doći u njegovu rodnu zemlju.

Oni koji su upoznati sa slikanjem Veličkovića biće prestravljeni pred superiornom snagom njegovih slika: raščerečena, mučena, eksplodirana tela. Sa tehničkom virtuoznošću koja podseća na najveće – Leonarda, Direra, Rembranta – slikar predstavlja patnju razderanih tela. Crna boja dominira, boja noći i košmara, boja ništavila i smrti. Uz poneki bljesak munje. Krv, bes, pakao.

O čemu nam u svojim gnevnim slikama govori Veličković? O čoveku. Govori o čoveku koji ide, koji se diže, koji sanja o slobodi, o tome da dosegne visinu. I da odatle pobegne. On je slikar pokreta. Pokreta čoveka, ali isto tako i pokreta uspaničenih i uplašenih životinja koje također beže pred apokalipsom i uništenjem.

Veličković nas opominje, upozorava nas na okolno nasilje. Istinski humanista, on predstavlja čoveka u njegovoj uznemirujućoj i velikoj fragilnosti. Njegove slike su krikovi, urlici. Panike. Koja nas budi. Pokreće. Mobiliše. I koja nas gura u borbu za slobodu duha.

Obim celog teksta : 282 reči.

Ovaj tekst je rezervisan za pretplatnike

Izaberite svoju formulu pretplate i kreirajte svoj profil
Pretplati se
Pretplaćeni ste? Konektujte se kako biste pristupili tekstovima online
Identifikujte se

Nansi Dolem

PREVOD: Maja Solar

Podeli ovaj tekst