STRIP
Sanjari gradova
PIŠE MORVANDIO
Trase na parkiralištima i kancelarijske pregrade su tipičan okvir stanovnika Soft City. Ovaj strip koji je između 1969. i 1975. razvijao norveški autor Pušvagner pojavljuje se i u prvom francuskom izdanju. Kao i druga dva stripa o kojima će biti reči, Soft City predstavlja, u velikom formatu, priču koja je skoro isključivo crno-bela. Samo se zeleno i crveno svetlo na semaforu pojavljuju u finalnom crtežu gde se beskrajno razvijaju duplirane siluete automobila i osoba u odelima. Masovna potrošnja deklinira svoje kategorije na pozadini ekonomskog i militarnog rata: muškarac i žena, zaposleni i poslodavac, kasirka i mušterija, snovi i informacije... Dok se roditelji bude i uspavljuju tabletama, dete posmatra svet iz svog kreveta ili sa prozora zgrade. Muzika je blaga, mehanika je podmazana, a ton je škripav. Soft City, kao i njegovi savremenici Playtime (film Žaka Tatija) i Billy The Kid (Vilemov strip). i dalje je aktuelan: anksiozni univerzum uniformnosti ponekad se pretvara u halucinantnu burlesku.
Lower East Side u Njujorku čini dekor stripa Quartier en guerre. u kojem se Set Tobokman suočava sa promenama tokom 1980-ih. Crtač, anarhista, animator (zajedno sa Peterom Kuperom) revije World War 3 Illustrated, Set Tobokman je dao život gradu iz vremena džentrifikacije „Velike Jabuke“ (drugi naziv na Nju Jork, prim.prev.) u doba Regana i iz prizme skvotova. Sa više od jedno-decenijski skupljanim svedočanstvima i autobiografskim pričama, njegov rad se smestio u istu liniju kao rad gravera Fransa Maserela: upečatljivo crno i belo je u službi opisa neulepšanih društvenih odnosa. Policajci, lokalni izabrani funkcioneri, novinari, stanovnici, beskućnici, skvoteri (iz nužde ili po ubeđenju) i aktivisti u zajednici, svi se susreću, sukobljavaju ili podržavaju u atmosferi prožetoj istorijom imigracije i tradicijom borbe ovog kvarta – bivše močvare koja je dala utočište siromašnima iz celog sveta. Brutalnosti i policijski manevri, (…)