Jedan – Gugl – se pravi da „organizuje informacije iz sveta i čini ih univerzalno dostupnim i korisnim“. Drugi – Fejsbuk – hoće da putem povezivanja ljudi „zbliži svet“. Njihove usluge svakodnevno koriti preko milijardu ljudi koji kao da beže od teške političke realnosti spretnošću kojom sedišta ovih kompanija izbegavaju svoje poreske obaveze. Budući da su proizvod neumoljivog algoritma, rezultati pretrage ili dela njuzfida kao da pokazuju ono što je svima očigledno: izobličeni reklamama, naravno, ali imuni na ideologiju. Nećemo valjda jednu cev optužiti za levičarenje ili atlantizam. A trebalo bi.
Erik Šmit, izvršni direktor „Alfabeta“, kompanije koja drži Gugl, 18. novembra je na jednom međunarodnom bezbednosnom forumu na sledeći način odgovorio korisniku iz Nemačke, ogorčenom zbog toga što preko „Gugla“ na svom smartfonu dobija previše obaveštenja od ruske javne novinske agencije „Sputnjik“: „Radimo na otkrivanju i razvezivanju tog tipa sajtova, mislim na RT i na Sputnjik. Dobro smo upoznati s tim šta oni rade – dosta smo o tome govorili – i trudimo se da uspostavimo sistem koji će to preduprediti.“ Šmit je, noseći fušija kravatu uklopljenu s čarapama, tiho najavio da će najkorišćeniji pretraživač na svetu ubuduće falsifikovati rezultate pretrage na račun određenih medija koji se sumnjiče za prenošenje fake newsa („lažnih vesti“). I to ne bilo kojih – jedini koji se otvoreno nalaze na meti su oni koji se nalaze u sporu s američkim ministarstvom odbrane, u kom Šmit takođe radi kao savetnik. Fejsbuk i Tviter, koji su se od predsedničkih izbora 2016. godine našli pod pritiskom, sada jure za oglasima koje kupuju nalozi povezani s Kremljom, dok Gugl radi na tome da rezultate isuviše bliske stanovištima Moskve pošalje natrag u dubine rang-liste rezultata.
Ali na koji način automatski odvojiti žito od kukolja? „U saopštenju objavljenom 25. aprila, potpredsednik inžinjeringa u Guglu, Ben Gomez, izjavio je da će nova verzija pretraživača srozati ‛uvredljive’ sajtove (…)