Le Monde diplomatique ne voli ni ankete niti istraživanja tržišta. On krči svoj put bez namere da se dodvorava. To je ono što ga, uz rizik da vam se upravo dodvorimo, opravdano izdvaja u odnosu na većinu drugih izdanja.
Kada je, dvadeset godina nakon poslednjeg sličnog poduhvata, redakcija našeg mesečnika pokrenula istraživanje svog čitalaštva, želela je da bolje upozna populaciju čija je obnova bila veoma bitna. U junu 2014. godine, opadajući trend prodaje našeg časopisa, koji nam je desetak godina zadavao glavobolje, zaustavio se. Nekoliko meseci kasnije prodaja je počela da raste razumnim tempom, uprkos depresivnoj klimi koja vlada u svetu štampe zbog širenja besplatnih informacija i uvreženog osećaja da „ljudi više nemaju vremena“. Naš ovogodišnji avgustovski broj zabeležio je prodaju koju nismo videli poslednjih petnaest godina. Finansijski izveštaj časopisa svedoči ovim rezultatima.
Kako bismo olakšali obradu podataka, naša anketa nije uključivala čitatelje i čitateljke trideset međunarodnih izdanja Monde diplomatique-a. Bez obzira na to, oni čine značajan deo naše publike u svetu i neprocenjiv relej naših ideja i vrednosti u inostranstvu.
Odgovori na upitnike deljene uz naše francusko izdanje, kao i na internetu, u maju mesecu premašili su sva naša očekivanja po jednom ključnom aspektu: brojnosti. Za manje od mesec dana, 14713 osoba popunilo je onlajn formular, a 2040 popunilo je njegovu štampanu varijantu. Pored toga, 12432 osobe popunile su upitnik za procenu i ostavile otvorene komentare. Ovaj znak posvećene podrške nam tim pre znači što su svi upitnici uključivali upozorenje: „Vaši odgovori neće uticati na našu uredničku politiku.“ Čitate nas isključivo zbog toga što to sami želite.
Kako bismo predstavili najreprezentativnije i najdetaljnije moguće podatke (videti ispod), a ne samo one najvernije, odgovori su ponderisani na osnovu podataka poznatih od ranije. poput ženskog dela čitalaštva (30%), pretplatnika i pretplatnica (63%), čitalaštva u inostranstvu (21%, ali to se odnosi samo na čitalaštvo francuskog izdanja mesečnika, ne i međunarodnih izdanja) ili članova udruženja prijatelja časopisa (2,3%).
Levičarsko, visokoobrazovano, pretežno muško čitalaštvo
Pre svega, treba istaći da struktura našeg čitalaštva nije pretrpela značajne promene tokom poslednjih godina: ono je pretežno muško (što je slučaj sa svim izdanjima koja se bave geopolitičkim temama), viskoobrazovano i zaposleno u intelektualnim profesijama. Ipak, među one koji su se na naš časopis pretplatili ili ga kupuju ubraja se i nezanemarljiv procenat radnika i radnica (7,5%) i ljudi u posrednim zanimanja (10,5%), dok su zaposleni u privatnom (…)