SOKOLOV LET
Važne ljude prepoznajemo po tome kako lete: luksuznu prvu klasu klasičnih aviokompanija zamenjuju ekskluzivnošću privatnih mlaznjaka, koji još većom brzinom uništavaju životnu sredinu (The Economist, 9. mart).
Nema sumnje da je uspeh privatnih mlaznjaka dobra vest za zverke koje skaču s jednog sastanka na drugi. Ne i za životnu sredinu. Svetska banka procenjuje da putnici prve i biznis klase uskotrupnih aviona na mlazni pogon već proizvode između dva i po puta i šest puta više emisija ugljenika od sitne ribe koja se tiska na jeftinim mestima. Privatni mlaznjaci sasvim očigledno su gori. Ispostavlja se da putnik na jednom od ovih polupraznih letova okolinu zagađuje oko pet puta više nego putnik biznis klase i dvanaest puta više od putnika koji lete ekonomskom klasom na kratkim letovima. Nova generacija supersoničnih poslovnih aviona obećava još veće zagađenje. Nevladina organizacija Međunarodni savet za čist prevoz (ICCT) predviđa da će njihove emisije biti pet do sedam puta veće u odnosu na standardne mlaznjake.
„SMOMBIJI“
Zovu ih „smombiji“. U pitanju su korisnici smartfona koji se nad svojim telefonima nadvijaju poput zombija. Možemo ih pronaći na ulicama glavnog grada Severne Koreje, Pjongjanga (Hankyoreh, 17. mart).
Uprkos tome što ne mogu da se povežu sa spoljnim svetom, sve je više korisnika mobilnih telefona u Severnoj Koreji. Mobilna mreža stigla je u tu zemlju 2002. godine, ali nije ušla u širu upotrebu sve do 2008. Egipatska telekomunikaciona kompanija „Oraskom“ tada je lansirala Korjolink, u saradnji s Korejskom kompanijom za poštu i telekomunikaciju. Prve godine bilo je samo 1.694 korisnika… ali, prema Korejskoj statistici, 2016. godine broj pretplatnika dostigao je 3,6 miliona. Uz ostale kompanije [ukupno] skoro 20% od 25 miliona Severnokoreanaca poseduje mobilni telefon.
POVRATAK
Jednom kada je postao predsednik Ruske Federacije, Vladimir Putin je navodno okrenuo leđa ljudima (…)