Pored toga što raspisuje velike međunarodne arhitektonske tendere, glavni grad Rusije uvodi i najsvežije inovacije na polju „lokalne digitalne demokratije“. Njen cilj je da se prilagodi savremenim tokovima urbanog marketinga kako bi razbila monumentalni, kruti i autoritarni imidž sovjetskog grada i bila primljena u klub „svetskih gradova“.
Internet platforma „Aktivni građanin“, pokrenuta 2014. godine, danas broji tri miliona korisnika i korisnica, 140 miliona registrovanih komentara i skoro 4.500 pitanja za glasanje. Predlozi za glasanje odnose se na 24 glavne teme, poput prevoza („Treba li Moskvi nova metro linija?“), zaštite životne sredine („Koja vrsta žbuna treba da se koristi za živice u tom i tom naselju?“), izgradnje („Da li treba graditi više parkinga, igrališta ili prostora za šetanje pasa?“), obrazovanja („Koje teme treba obrađivati na vođenim školskim izletima?“) ili sporta („Na kom moskovskom stadionu biste najradije gledali svetsko prvenstvo u fudbalu na pesku?“).
Ne radi se o tome da građani i građanke dobiju pravo da glasaju o bitnim pitanjima — daleko od toga — već da se stanovništvu postave pitanja čiji odgovori pasuju lokalnim vlastima, što daje dodatni legitimitet njihovim postupcima. Kako bi se postarali da se platforma koristi redovno uprkos tome što se na njoj najčešće raspravlja o usputnim pitanjima, lokalne vlasti obezbedile su brojne poklone za najangažovanije korisnike: suvenire, odeću, besplatni parking, karte za različite događaje i gradski prevoz, promo-kodove, itd. Ova klijentelistička strategija omogućava im da prikupljaju najrazličitije lične podatke. Pitanja nisu anonimna, a aktivacija profila na platformi zahteva unošenje određenih informacija: prebivališta i radnog mesta, imejl adrese, broja dece, zanimanja, estetskih i političkih stavova, itd. Te informacije mogu se pokazati kao veoma korisne za, na primer, predizborne kampanje...
Osam posto stanovništva
„Moskva nije Rusija.“ Postoji li (…)