„Svi znamo da Vas, kada pozajmite 100.000 juana (otprilike 13.000 evra), banka plaši. Kada pozajmite 10 miliona juana, i Vi i banka ste uplašeni. Kada pozajmite milijardu juana, Vi plašite banku“. Dana 24. oktobra 2020, za vreme Bund Samita u Šangaju, kongresa koji okuplja svetski vrh bankarskog sektora, Džek Ma, osnivač Alibabe, kineskog giganta onlajn trgovine, uputio je tu nesuptilnu pretnju. Ma, koji od septembra 2019. više nije u predsedništvu grupe, a čije pravo ime je Ma Juen, tada je odvažno započeo govor o zastarelosti trenutne bankarske ponude i dolaska big data na vlast. Nakon toga je skicirao „novi finansijski sistem u kom bi inovacija i pravila bili u harmoniji“ i zagovarao „stvaranje digitalne valute.“ Naravno, nije zaboravio da proslavi sopstveno delo: Ant Grupu, finansijsku granu grupe koja masivno odobrava pozajmice privatnicima i malim i srednjim preduzećima bez istorije bankarenja. „U poslednjih šesnaest godina, razvoj Ant Grupe se vrteo oko poštovanja životne sredine, postojanosti i finansijske inkluzije. Ukoliko se postojane i inkluzivne finansije koje poštuju životnu sredinu pokažu kao greška, onda ćemo mi tu grešku večno činiti.“
Taj lirski zanos se nimalo nije dopao Vangu Kišanu, kineskom potpredsedniku, kao ni Ji Gangu, guverneru Centralne banke, koji su se izjasnili pre njega. Nekoliko dana kasnije, 2. novembra, jedan finansijski regulator je pozvao Maa na razgovor. Sutradan je ulazak Ant Grupe na berzu u Šangaju i Hongkongu, prethodno najavljen kao najveći i dosada neostvaren, grubo obustavljen. Idućeg meseca je otvorena istraga o trgovačkoj praksi grupe koja je procenjena kao protiv konkurentska. Najpoznatiji milijarder u zemlji nestaje na 28 dana, što upućuje na hapšenje ili beg u inostranstvo. On će se ponovo pojaviti u kratkom videu, postiđeno se obraćajući nastavnicima u ruralnim školama u okviru svoje fondacije, pre nego što je primećen na golf terenu na ostrvu Hajnan.
Mada se 2020. loše završila za Maa, ta godina pandemije je ipak bila uspešna za Alibabu, njegovo carstvo elektronske trgovine. On je i dalje član upravnog odbora i drugi zasebni akcionar, čak i nakon što je prepustio 1,4% kapitala prošlog jula za beznačajnih 8,2 milijardi dolara (vidi okvir). Onlajn prodaja je zbog zdravstvene krize porasla 11% prošle godine, dostigavši četvrtinu maloprodaje robe široke potrošnje. Martingale strategija grupe je Taobao, platforma pokrenuta 2003. na kojoj mala i srednja preduzeća kao i fizička lica mogu postaviti svoje proizvode. Ta platforma se razvila 2008, a iz nje je proistekla platforma Taobao Mall, kasnije TMall, koja je namenjena velikim kineskim ili međunarodnim markama kao i njihovim ovlašćenim distributerima. Francuski brend kozmetike i luksuznih proizvoda Lankom (Lancôme) je, na primer, njoj prepustio svu svoju onlajn prodaju u Kini. Tu su se malo po malo uključili i sredstvo digitalnog plaćanja Alipay, a zatim i služba kućne dostave Cainiao, nešto poput Amazona. Od 2008. do 2018. Taobao je preuzeo 80% kineskog tržišta onlajn prodaje.
Jedna od jačih strana grupe je u ponuđenoj blizini prodavca i klijenta. Od njenog osnivanja, Taobao platforma dozvoljava direktan dijalog između obe strane pre svake transakcije. Široko rasprostranjena upotreba pametnih telefona i masovni razvoj širokopojasne telefonske mreže učinili su video streaming veoma popularnim i zajedno s njim zajednicu mladih influensera, zvani wang gong, koji su plaćeni u zamenu za pesmu ili ples uživo. Taobao ih prima otvorenih ruku. Oni postaju ulični prodavci digitalne ere, obnavljajući tako onlajn kupovinu. „11.11“ (11. novembar), „dan samaca“, koji je 2009. kreirao Alibaba i koji se pokazuje kroz masovne prodaje u toku 24h – 583.000 transakcija po sekundi 2020, posvećuje njihovu pobedu. Ovaj neobičan dan slavi kompulsivnu kupovinu mladih koji su stalno u potrazi za zabavom.
Sveprisutni konglomerat
Vlasnik Alibabe se ne zadovoljava svojom poznatom platformom. Velikom brzinom gradi veliki konglomerat koja se razvija u domenu klasične trgovine kroz lance supermarketa, kućnu dostavu, informatički oblak, bioskop i predlaže sistem vođenja i navigacije poput GPS-a, sajt sa video snimcima poput Jutjuba... Čak je sebi poklonio jedne od najvažnijih novina na engleskom u Hongkongu, South China Morning Post.
Paralelno s tim, zadubljuje se u finansije sa stvaranjem Ant Financial, kasnije Ant Group, koja je takođe osnovana u Hangdžou (Džeđang). Ako je za verovati legendi koju on nastoji da stvori, Ma je ušao u avanturu ne bi li oprao sramotu koju je jednom i sam pretrpeo, kao i svi nezaštićeni kojima su pozajmice sistematski odbijane. Tako je za vreme Svetskog ekonomskog foruma u Davosu 2017. ispričao kako je u svojim počecima 1995. morao da čeka tri meseca da dobije (negativan) odgovor jedne banke na njegovu molbu za pozajmicu. Zato je nastojao da se posveti kreiranju veb stranica za preduzeća. Četiri godine kasnije, sa sedamnaest partnera, među kojima je Džozef Caj, mladi kanadski poreski advokat tajvanskog porekla, osniva Alibaba.com i podiže 20 miliona dolara u japanskoj Softbank – što će 2014. dati tržišnu valorizaciju u ukupnom iznosu od 60 milijardi nakon ulaska na Njujoršku berzu.
Ant, od koje Alibaba zadržava 33 % kapitala, postala je poznata preko svoje aplikacije Alipay koja postoji od 2004. Ovo sredstvo plaćanja se danas koristi za skoro 56 % kupovine preko smart telefona. daleko ispred WeChat konkurentske grupe Tencent, u zemlji u kojoj svega petina populacije poseduje kreditnu karticu, prema podacima Svetske banke iz 2017. Čak i u najmanjim prodavnicama, odsada je normalno plaćanje preko telefona. Sve više i više trgovaca napušta gotovinu, što ne odgovara starijim osobama. Centralna banka se više puta zabrinula. „Nebankarske finansijske institucije ne moraju da promovišu ovaj koncept niti da ukinu plaćanje gotovinom.“ izjavila je banka 15. decembra 2020. godine.
Bilo da je reč o kupovini preko TMall ili preko Taobao, o večeri u restoranu ili o nezi u salonu lepote, Alipay voli da doda promotivnu ponudu... koristeći ekspresnu pretplatu na stambeni zajam koji omogućava Huabei usluga, osnovana 2015. Ona ne šalje direktno novac kupcu, nego prodavcu. Klijent zatim ima do 10-og sledećeg meseca za povrat robe. Kamatna stopa je uglavnom nula, ali ova usluga podstiče na stalnu potrošnju, bez potrebe za čekanjem mesečne plate. Sistem sličan ovom, nazvan Jiebie, je takođe predložen malim i srednjim preduzećima, koja su tradicionalne banke dugo ignorisale.
Te pozajmice ili pretplate se daju tim lakše kad su prilagođene potrebama klijenta, na osnovu njegovog Sezam kredita, ili Zhima kredita – prema modelu koji je sličan američkom credit score. Reč je o menici koja se daje svakom korisniku Alipay-a koji to želi, a koja je određena zavisno od njegove prethodne kupovine. Tako se milijarde podataka svaki dan sakuplja i analizira ne bi li se otvorila vrata (…)