Pretplata Donacije
sr | fr | en | +
Accéder au menu

NEDOSTATAK RADNE SNAGE U UJEDINJENOM KRALJEVSTVU

„Počeo je lov na konobare“

Velikoj Britaniji je od proleća ponestalo radnika. Saobraćaj, poljoprivreda, industrija, ugostiteljstvo... Pogođeni su mnogi sektori, a posebno oni koji su se oslanjali na slabo plaćenu evropsku radnu snagu. Za vladu su ovo privremene poteškoće na putu Bregzita, koji će osloboditi britansku ekonomiju

Život Hivela Klarka promenio se u poslednjih šest meseci. Nabolje. „Pre dve godine, rekao sam svojoj devojci: ’Da treba da počnem iz početka, ne bih bio vozač teretnog kamiona’“, priseća se nasmejani pedesetogodišnjak koji živi u krajnjem severnom predgrađu Londona. „Već desetak godina posao je slabo plaćen i naročito slabo cenjen: kada sam ženama s kojim bih kontaktirao na sajtovima za upoznavanje rekao da sam vozač, one su nestajale, nalazeći izgovor da prekinu naš sastanak u narednih nekoliko minuta. Ogorčen, na kraju sam se pretvarao da sam pilot putničkog aviona...“

U proteklih šest meseci više nije morao da pribegava ovom podmetanju. „Danas“, objašnjava on kroz smeh, „govore mi da sam heroj i da spasavam svet kada ustanem ujutru da idem na posao. I upravo sam dobio povećanje: sa nekoliko dodatnih sati, zaradiću 50.000 funti godišnje [oko 60.000 evra], u poređenju sa dosadašnjih 40.000 [oko 48.000 evra].“ Nečuveno za dvadeset godina rada.

Veliku Britaniju od proleća potresa veliki nedostatak vozača kamiona. Kriza se već dugo spremala. Svi akteri u ovom sektoru znali su da to više nije posao o kome se mašta. „Profesija je tokom decenija izgubila svoju privlačnost nakon odluke transportnih kompanija da jeftino zapošljavaju Evropljane, što je dovelo do stagnacije plata“, priznaje Rod Mekenzi, odgovaran za strategiju Udruženja drumskih prevoznika.

Poput Stiva Granita, direktora kompanije Abbey Logistics, sa sedištem u Sent Helensu, malom gradu između Mančestera i Liverpula, svi su očekivali veliki šok nakon referenduma 23. juna 2016. godine, na kojem je 51,1% Britanaca glasalo za izlazak iz Evropske unije. „Mislio sam da će Bregzit dovesti do odlaska mnogih evropskih vozača“, poverio se on. „Ali to nije bio slučaj. Tako da smo odahnuli.“ Prema podacima Nacionalnog biroa za statistiku, krajem juna 2016. godine, u Velikoj Britaniji je radilo 316.000 vozača kamiona, uključujući 31.000 Evropljana; krajem marta 2020. godine, dodatnih 6.000 Evropljana je vozilo kamione u ovoj zemlji.

Avaj, pandemija je obistinila najgore strahove gospodina Granita. „Iako smo mislili da smo prošli najteži momenat i da će se odlasci razvući na više godina, pandemija se pokazala razornom: trenutno je parkirano 10 odsto naše flote od 350 kamiona, zbog nedostatka vozača“, nastavlja on. „A ja se borim da zadržim ostale uprkos povećanju plata od 20% od početka godine, što im sada omogućava da zarade između 35.000 i 50.000 funti [između 41.200 i 59.000 evra].“

Nadmetanje u platama

Petnaest meseci nakon prvog nacionalnog zatvaranja građana uvedenog zbog kovida-19, 13.000 evropskih i 54.000 britanskih vozača ostavilo je volan svog kamiona. Pored predviđenih napuštanja zbog penzionisanja i povratka kući Evropljana koji su tokom pandemije želeli da budu bliže svojim najmilijima, mnogi vozači su kamion zamenili za dostavno vozilo supermarketa. Teško je odbiti takvu priliku: rute su lokalne, satnice su manje bolne, a plata veća. Tim pre što je nova zakonska regulativa, koja je stupila na snagu u aprilu 2021. godine, učinila profesiju vozača kamiona manje finansijski atraktivnom, primoravajući skoro sve vozače da postanu zaposleni, dok je status auto-preduzetnika podrazumevao manje socijalne doprinose (što je povlačilo mnogo slabiju socijalnu zaštitu). Pored toga, tokom pandemije je otkazano 40.000 vozačkih ispita za kamion. Najzad, Bregzit je dodatno pogoršao susticaj ovih faktora: zbog migracionih pravila koja su stupila na snagu 1. januara 2021. godine, nijedan stanovnik Evrope nije mogao da bude angažovan da zameni one koji su napustili, zato što se nikakva radna viza ne izdaje za ovu profesiju, koja se smatra isuviše slabo kvalifikovanom.

Nedostatak kamiondžija postaje primetan početkom leta 2021. godine. Supermarketi zato više ne mogu da popune sve svoje police. Lanac brze hrane Mekdonalds uklanja određene proizvode sa svog menija usled „problema u lancu snabdevanja“, kako su lakonski objasnili u izjavi od 24. avgusta. Nando grupa, specijalizovana za začinjenu piletinu, privremeno zatvara oko 15 objekata usled nestašice pilića. I proizvođačima živine nedostaje radne snage.

Na prvi pogled se čini da se ostvaruje ekonomska katastrofa koju su pristalice zadržavanja u (…)

Obim celog teksta : 2 066 reči.

Ovaj tekst je rezervisan za pretplatnike

Izaberite svoju formulu pretplate i kreirajte svoj profil
Pretplati se
Pretplaćeni ste? Konektujte se kako biste pristupili tekstovima online
Identifikujte se

Tristan De Burbon-Parm

autor je dela Boris Johnson. Un Européen contrarié, François Bourin, Pariz, 2021.
PREVOD: Milisava Petković

Podeli ovaj tekst