Pretplata Donacije
sr | fr | en | +
Accéder au menu

EKSTREMNA DESNICA O SEBI

Žan-Mari Le Pen, hroničar sopstvene prošlosti

Žan-Mari Le Pen preminuo je 7. januara 2025. Njegova sudbina neraskidivo je povezana s istorijom ekstremne desnice od kraja Drugog svetskog rata – od njene diskreditacije do postepenog ponovnog legitimisanja u javnom prostoru Francuske. Toliko da je stranka koju je pomogao da se osnuje 1972. godine, Nacionalni front (FN), danas Nacionalni zbor (RN), stigla nadomak vlasti. Analizom njegovih Memoara možemo sagledati ulogu koju je on imao u tom procesu

JPEG - 299.5 kio
@Blandine Le Cain

Objavljena u dva toma, sa podnaslovima Sin nacije (2018) za prvi i Tribun naroda (2019) za drugi, Memoari Žan-Marija Le Pena (rođenog 1928) izašli su u izdanju kuće Muller, male izdavačke kuće iz Anijera na Seni, čiji katalog obuhvata vojnu istoriju i eseje ekstremne desnice. Kao književni žanr, memoari predstavljaju „priču o životu u njegovim istorijskim okolnostima“, u kojoj pojedinac „svedoči o svom putu kroz istorijske događaje, istovremeno kao akter i kao svedok, noseći priču koja njegovoj prošlosti daje smisao“. Najčešće, autor memoara javno preuzima odgovornost za svoj put, izražavajući „vernost samom sebi“.

Upravo to je slučaj sa Memoarima Žan-Marija Le Pena, koji je uveren da mu je istorija već dala za pravo. Njegove tvrdnje – o „migrantskoj pretnji“, „propadanju nacije“, „padu moralnih vrednosti“ – nakon što su bile osporavane, postale su, prema njegovom viđenju, potvrđene stvarnošću.

Narativna struktura njegovih Memoara sastoji se od nekoliko ključnih elemenata: postavljanje temelja biografskog mita koji oblikuje njegovu političku karijeru; osporavanje interpretacija akademskih istraživača i biografa koje smatra pogrešnim ili zlonamernim; odbacivanje „demonizacije“ kojoj je, po njegovom mišljenju, bio izložen, dok istovremeno priznaje kontroverzna prijateljstva i ideološko nasleđe; kritika njegove „naslednice“, Marin Le Pen, njenog vođenja Nacionalnog fronta (FN), njene političke strategije i „izdaje“, kada ga je 2015. isključila iz stranke i promenila njen naziv u Nacionalni zbor 2018; potvrđivanje sopstvene vizionarske uloge i stalno „ispravljanje istorije“. Iako u velikoj meri prati hronološki tok događaja, Le Penov retrospektivni zapis često skreće u digresije o aktuelnim temama u stranci ili ključnim političkim polemikama (poput suđenja i afere oko njegovog komentara o tome da je Holokaust bio samo istorijski „detalj“).

Biografski mit koji Le Pen gradi oslanja se na arhetipsku priču o „sinu naroda“, čiji obrazovni i društveni uspon dolaze isključivo iz lične upornosti i preuzimanja sudbine u sopstvene ruke. Kao dete poginulog mornara – ratnog siročeta od 1942. godine – on prikazuje svoju porodicu kao radničku, vrednu i moralno besprekornu. Međutim, ova porodična legenda može se dovesti u pitanje, budući da i sam Le Pen daje naznake da pripada nižoj srednjoj klasi. Njegovo školovanje u jezuitskom koležu Sen-Fransoa-Ksavijer u Vanu (1940–1943), a potom u liceju Sen-Luj u Lorijanu (1943–1944), znatno odudara od profila tipičnog „narodnog deteta“. U tim ustanovama, tokom turbulentnog ratnog perioda, susreće se s decom lokalne katoličke buržoazije – što mu omogućava da izgradi sliku neukrotivog đaka, ali takođe potvrđuje i društvene ambicije njegove porodice, tipične za sitnu buržoaziju.

Život od politike kao rentijerski model

Jedino postignuće koje, kada je reč o obrazovanju, Le Pen ističe jeste njegova veština u francuskom jeziku i sposobnost memorisanja, koju kasnije ulaže u ljubav prema poeziji i pesmi. Njegova vizija istorije ostaje ograničena, hronološka i nacionalistička, s naglaskom na idealizovane patriotske heroje. Njegove omladinske čitalačke sklonosti potvrđuju ovaj autoportret – najviše je čitao istorijske romane Aleksandra Dime i putopisne priče. Kasnije, poglavlja posvećena njegovim studentskim danima na Pravnom fakultetu uglavnom govore o njegovim različitim honorarnim poslovima, predsedavanju studentskom organizacijom Corpo Droit (1949–1951) i antikomunizmu.

Nigde ne spominje intelektualnu klimu tog perioda, koja mu je očigledno bila nepoznata. Ova ravnodušnost prema intelektualnim debatama oblikovala je jedan od temelja njegovog budućeg političkog kapitala: dvostruku isključenost – i intelektualnu i društvenu – koja je podstakla njegov antiintelektualizam i prezir prema elitama. Ovaj osećaj, tipičan za svakog ko se iz nižih slojeva penje ka višima, prati klasične frustracije „klasnog prebeglice“ prema buržoaziji: „U koležu (u francuskom školskom sistemu radi se o osnovnoškolskom obrazovanju od 5. do 8. razreda, prim. prev.), seoski petlić postao je siromašni mališan.“ Ova dvostruka frustracija ne samo da oblikuje njegov politički program, već i njegove strategije društvenog i ekonomskog pozicioniranja.

Predsedavanje organizacijom Corpo Droit predstavljalo je priliku za društvenu promociju studenta bez porodičnog kapitala. Njegova vojna služba – tri puta kao podoficir, a potom i kao oficir (u Indokini 1953–1955, tokom Suecke krize 1956. i u Alžiru 1957) – povezuje njegovu glorifikaciju „ratnika“, koja prožima (…)

Obim celog teksta : 2 186 reči.

Ovaj tekst je rezervisan za pretplatnike

Izaberite svoju formulu pretplate i kreirajte svoj profil
Pretplati se
Pretplaćeni ste? Konektujte se kako biste pristupili tekstovima online
Identifikujte se

Bernar Pudal

je politikolog. Autor, zajedno s Patrikom Lenigom, knjige Od FN do RN: Paradoksalna logika jedinstvenog uspeha, koja će biti objavljena u izdanju PUF krajem 2025. godine.

Podeli ovaj tekst