
Rusija u krizi? „Pa to vam je njeno prirodno stanje“, kroz smeh kaže Dmitrij Ivanov, scenarista televizijskih serija. Pre nego što je krenula u rat protiv Ukrajine, suočila se s pandemijom kovida-19. Još od 2014. godine podvrgnuta je sve oštrijim međunarodnim sankcijama. Početkom 2010-ih, dok se zemlja još oporavljala od posledica svetske finansijske krize, liberalna opozicija je na moskovskom trgu Bolotnaja (2010–2013) organizovala masovne proteste. Deceniju ranije, vestima su dominirali Drugi čečenski rat (1999), bankrot domaće države (1998) i najava da će uskoro doći i do nemogućnosti servisiranja spoljnog duga (2002).
I moglo bi se tako unazad još dugo — jer istorijski gledano, niko nikada nije poznavao Rusiju kao spokojnu i mirnu zemlju. Stoga, bez obzira na okolnosti, kolektivna emotivna reakcija u društvu ostaje uvek minimalna. Početkom 2025. godine, ništa ne remeti ekspanziju Moskve: gradonačelnik Sergej Sobjanin, na funkciji još od 2010, nastavlja da u javnosti otvara jednu po jednu novu liniju i stanicu metroa. Tokom prethodne decenije, moskovska mreža podzemne železnice se znatno proširila — broj stanica porastao je s 196 u 2015. na 271 danas, ne računajući regionalne ekspresne linije, koje se šire jednakim tempom. U električnim autobusima, koji postepeno zamenjuju klasične, kao i u najsavremenijim vozovima metroa, dostupni su besplatan vaj-faj i USB utičnice za punjenje telefona. Grad se prostire sve dalje: „Velika Moskva“ zahvata površinu otetu istoimenoj oblasti, čineći sada gotovo dve trećine prvobitne veličine grada, i obuhvata predgrađa i sela na jugozapadu, vikend-naselja i šume kroz koje sada seku nove auto-puteve.
Električni SUV automobili dostupni za iznajmljivanje krstare gradom. Tri firme — Yandex Drive, DailyMobil i CitiDrive — dele tržište usluga „autodeljenja“, uz javni servis BelkaCar, koji nudi gradski saobraćajni sistem. O električnim trotinetima, dostupnim doslovno na svakom ćošku, da i ne govorimo.
Nekada skroman aerodrom Vnukovo, koji je pre nekoliko godina imao mahom privatne letove i tek poneku liniju ka Ukrajini i Gruziji, sada je proširen i predstavlja ozbiljnu konkurenciju dvama glavnim moskovskim aerodromima — Šeremetjevu i Domodedovu. Deo je „Velike Moskve“, i povezan je, između ostalog, i metro i regionalnim ekspresom.
U okviru velike obnove, stari kolektivni stanovi iz 1960-ih se ruše, a njihovi stanari dobijaju besplatan smeštaj u novim zgradama koje niču jedna za drugom, često s višespratnim podzemnim garažama. Ogromni šoping centri podižu se uz glavne čvorišne stanice metroa i prigradskih vozova, a u njima se pored prodavnica i supermarketa nalaze i integrisani javni servisi „Moji dokumenti“ — administrativni punktovi na jednom mestu, s matičnom službom, poreskom upravom, katastrom i drugim potrebama građana. Iznad ulaza stoji ogromni portret gradonačelnika s parolom: „Građanin u središtu naše pažnje“, pozivajući Moskovljane da plate račune (…)