Pretplata Donacije
sr | fr | en | +
Accéder au menu

„Kapitalizam nosi rat u svojim nedrima”

U jeku današnjih ratova – u Gazi, Ukrajini, Jemenu – pozivi na mir gotovo da zvuče kao moralne fraze bez političkog sadržaja. Retki su trenuci u istoriji kada je kritika rata uspela da prozre njegovu strukturalnu nužnost u društvima zasnovanim na eksploataciji i dominaciji. Jedan od takvih trenutaka dogodio se 1895. godine, u francuskoj Narodnoj skupštini, kada je Žan Žores održao svoj prvi veliki govor protiv rata. Za Žoresa, rat nije devijacija nego posledica – krajnji izraz nepravde ugrađene u temelje tadašnjeg (i današnjeg) poretka. U ovom vizionarskom govoru, koji prenosimo u celini, francuski socijalista razotkriva kako kapitalistička logika konkurencije, klasne dominacije i kolonijalne ekspanzije neprekidno stvara uslove za rat. Mir nije moguć bez društvene pravde. A društvena pravda nije moguća bez dubokog političkog preokreta. U trenutku kada se militarizam širom sveta predstavlja kao neizbežan, a ratna logika kao sredstvo stabilnosti, ovaj govor podseća da je mir pre svega političko pitanje – i da kapitalizam, u svojoj osnovi, ne može da ga reši jer u sebi nosi njegovu suprotnost

JPEG - 198.2 kio
@Philippe Alcoy

Za Žana Žoresa, oružani sukob nije samo politički problem već najdublja nepravda koja proizlazi iz načina na koji je društvo uređeno. Tog 7. marta 1895. godine, sa govornice Narodne skupštine, poslanik iz Tarna održava svoj prvi veliki govor protiv rata – i to ne rata kao izuzetka, već rata kao nužnog proizvoda nepravednog poretka.

Budžeti za vojsku rastu iz godine u godinu, svuda, bez izuzetka. A rat, koga se svi groze, koji svi javno osuđuju, svakog časa može da bukne bilo gde. Zašto? Možda ću delovati dosadan, možda opsednut jednom mišlju, ali moram da ponovim ono što za nas jeste suština: stalna opasnost od rata u svetu koji tobože želi mir proističe iz jednog jedinog izvora. Sve dok u svakoj zemlji manjina poseduje glavna sredstva proizvodnje i razmene, sve dok ta klasa vlada nad drugima, nameće svoje zakone, forsira neumornu konkurenciju, svakodnevnu borbu za moć i profit, dotle će biti i sukoba.

Tu privilegovanu klasu štite dinastije i stalne vojske, bilo u monarhijama, bilo u oligarhijskim republikama. Cezarizam zna da okrene narod protiv buržoazije, a zatim buržoaziju protiv naroda, sve zarad vlastitog opstanka. Tako klasni sukobi unutar nacije izbijaju kao ratovi među narodima.

Kolonijalne trke, koje se vode bez milosti, savršen su primer: dovoljna je trzavica između dva trgovačka udruženja da se ugrozi mir čitave Evrope. U takvom svetu, kako iko može da se nada da rat nije stalno pred vratima?

U društvu gde vlada haos tržišta, gde se vodi neprekidna borba između klasa, gde se politički sukobi često svode na maskiranje društvenih nejednakosti, život sam postaje neprekidna borba. Rat nije izuzetak. On je logična posledica.

Oni koji misle da brane mir, braneći poredak kakav jeste – u stvari, brane mogućnost večitog rata. Svesno ili nesvesno, produžavaju život militarizma.

Jer to društvo, uznemireno sopstvenim protivrečnostima, stalno se naoružava protiv svojih unutrašnjih pretnji. U veku beskrajne konkurencije i (…)

Obim celog teksta : 538 reči.

Ovaj tekst je rezervisan za pretplatnike

Izaberite svoju formulu pretplate i kreirajte svoj profil
Pretplati se
Pretplaćeni ste? Konektujte se kako biste pristupili tekstovima online
Identifikujte se

Žan Žores

Podeli ovaj tekst